Monday, November 5, 2018

LAPORAN TUGASAN TUTORIAL : SOALAN 2 (20%)

Apa itu Estate ke-4 (4th Estate) dan mengapa berubah menjadi Estate ke-5 (5th Estate) ?




3 comments:

  1. Estet Keempat merujuk kepada akhbar, dan media berita, baik dalam kapasiti eksplisit dan keupayaan tersirat untuk membingkai isu-isu politik. Walaupun ia tidak diiktiraf secara rasmi sebagai sebahagian daripada sistem politik, ia menggunakan pengaruh sosial yang tidak langsung secara signifikan. Derivasi Estet Keempat berasal dari konsep tradisional Eropah dari tiga ladang di alam iaitu ulama, bangsawan, dan rakyat jelata. Istilah Estet Keempat agak tidak biasa dalam bahasa Inggeris tetapi digunakan dalam banyak bahasa Eropah yang merujuk kepada pemisahan kuasa dalam kerajaan, menjadi badan perundangan, eksekutif, dan kehakiman.

    Estet Kelima adalah rujukan sosiobudaya untuk pengumpulan pandangan-pandangan luar biasa dalam masyarakat kontemporari, dan kebanyakannya dikaitkan dengan blogger, wartawan yang menerbitkan di saluran media bukan arus perdana, dan media sosial. Estet Kelima memperluaskan urutan tiga Estates of the Realm klasik dan Estet Keempat yang terdahulu, pada dasarnya akhbar arus perdana. Penggunaan Estet Kelima bermula pada abad ke-1960, dan terutamanya pengaruh akhbar Estet Kelima, akhbar bawah tanah yang pertama kali diterbitkan di Detroit pada tahun 1965. Nimmo dan Combs menegaskan bahawa penganalisis politik membentuk Estet Kelima. Penyelidik media Stephen D. Cooper berhujah bahawa blogger adalah Estate Kelima. William Dutton telah mendakwa bahawa Estate Kelima bukan hanya komuniti blog, atau pelanjutan media, tetapi 'rangkaian individu' yang didayakan oleh Internet, contoh, media social.

    Secara umumnya, Estet Kelima merangkumi Estet Keempat, idea dan nilai press corps profesional sebagai cara untuk memaklumkan dan melibatkan penduduk untuk memegang tanggungjawab yang diberikan. Estet Kelima dapat menyatakan apa yang dikatakan oleh Jay Rosen sebagai model pro-am untuk masa depan berita, sebuah Pindaan Pertama kerangka yang melihat kebebasan dan tanggungjawab memberanikan diri bukan hanya kasta profesional pengumpul berita dan pengedar, tetapi berpotensi untuk setiap warganegara. Sebagai contoh, polis tidak dapat melindungi masyarakat tanpa kerjasama orang-orang yang tinggal di dalamnya, semangat kejiranan adalah penting untuk keselamatan bersama. Estet Kelima boleh dipecahkan kepada dua kategori yang pertama adalah sebagai lanjutan dari Estet Keempat dan yang kedua adalah sebagai tiang yang berdiri sendiri. Wartawan Profesional mempunyai akses kepada alat yang sama dan kaedah pengedaran sebagai Wartawan Warga tetapi. Apabila seorang Wartawan Profesional menggunakan media sosial untuk mencari dan menghasilkan kandungan, hal ini boleh mengandaikan bahawa jumlah penyelidikan yang betul telah masuk ke dalam produk akhir menjadikannya lanjutan dari Estet Kelima. Apabila Wartawan Warganegara menghasilkan kandungan, secara tidak langsung tindakan ini tidak boleh mengkategorikan ini sebagai lanjutan dari Estet Keempat kerana kandungannya tidak dihasilkan oleh profesional terlatih. Visi Estet Kelima ini melihat Estet Keempat sangat diperlukan tetapi masih tidak mencukupi untuk kehidupan demokrasi.

    ReplyDelete
  2. Estet keempat adalah istilah yang diperkenalkan oleh Edmund Burke pada tahun 1841 yang merujuk kepada peranan media arus perdana sebagai pemerhati (watch dog) kepada kerajaan dan orang tengah kepada rakyat untuk menyuarakan pandangan serta maklum balas mereka terhadap dasar kerajaan. Manakala Estate Ke-5 adalah rujukan sosiobudaya untuk pengumpulan pandangan-pandangan luar biasa dalam masyarakat kontemporari, dan kebanyakannya dikaitkan dengan blogger, wartawan yang menerbitkan di saluran media bukan arus perdana, dan media sosial. 
    Estet kelima adalah kesinambungan daripada estet keempat yang telah pertingkatkan. Kemuncula estet kelima telah menenggelamkan media arus perdana.Dutton menyifatkan estat kelima ini akan menjadi penting pada abad ini berdasarkan kepada kemampuan penyatuan teknologi komunikasi dan media yang membenarkan pengguna menjadi penyumbang maklumat, editor dan pengguna sekali gus. Kelebihan estet kelima ini yang menyebabkan orang ramai tertarik mendapatkan maklumat ialah keterbukaan platform berkenaan kepada pelbagai pandangan dan kepantasannya menyebarkan maklumat ke seluruh dunia dan pada masa yang sama menyumbangkan maklumat. Peningkatan pengaruh estet kelima ini menyaksikan media arus perdana terkesan hingga menyebabkan edaran akhbar arus perdana mengalami kemerosotan begitu juga dengan bilangan penonton yang menonton televisyen. Kemunculan estet kelima memberi impak yang besar kepada media arus perdana secara amnya hinggakan media arus perdana tidak lagi digunakan seperti dahulu.

    ReplyDelete
  3. NURSIAH ROBERT
    YA2015-1011

    Pada umumnya Estate ke-4 adalah merujuk kepada media yang bersifat tradisional yang terdiri daripada akhbar, majalah yang dijadikan sebgai medium penyebaran maklumat. Baik dalam kapasiti eksport dan keupayaan tersirat sebahagian daripada sistem politik, ia menggunakan pengaruh sosial yang tidak langsung secara signifikan. Pada awalnya, Estate ke-4 ini adalah di pantau oleh golongan ulama/paderi bangsawan dan rakyat jelata iaitu mengikut konsep tradisional Eropah. Merujuk kepada Bahasa Eropah, Estate ke-4 adalah merupakan suatu pemisahan kuasa dalam kerajaan, menjadi badan perundangan, eksekutif, Judisari serta kehakiman. Dalam hal yang demikian, Estate ke-4 adalah dilihat sebagai suatu peranan yang sangat terpengaruh dan berkuasa terhadap kerajaan British. Ini dapat dilihat bahawa, setiap maklumat atau berita yang ada akan hanya boleh disampaikan melalui kelulusan orang atasan tersebut dan menjadi saluran kemerdekaan antara rakyat dan kerajaan yang memberikan suara kepada mereka yang kurang berkuasa dan pengaruh.
    Estate ke-4 berubah menjadi Estate ke-5 apabila berlakunya revolusi dalam bidang penyiaran dimana terciptanya alat-alat eletronik yang canggih seperti Television, Telefon, computer dan sebagainya. Dalam hal ini, Estate ke-4 tidak lagi dapat berkuasa sepenuhnya, ini kerana masyarakat tidak lagi bergantung kepada media cetak itu sahaja dalam memperolehi maklumat serta menyuarakan pendapat mereka. Dalam hal ini, media perdana tidak lagi mempunyai kuasa yang sepenuhnya, kerana masyarakat umum kini mahir menggunakan media alternative dengan cara menyuarakan pendapat serta ketidakpuasan hati mereka melalui penulisan blog.
    Estate ke-5 merupakan suatu rujukan sosiobudaya untuk pengumpulan pendapat serta pandangan luar biasa masyarakat umum, dan kebanyakannya ia dikaitkan dengan penulis blogger, wartawan yang menerbitkan di saluran media arus perdana serta media sosial. Melalui penulisan blog tersebut, pengawasan tidak dapat dijalankan dengan ketat lagi seperti Estate ke-4, ini kerana ia merupakan satu medium yang bebas. Melalui Estate-5 ini, terdapat kesan yang negative bila mana Penulisan-penulisan blog tersebut boleh menjatuhkan kerajaan, menyebarkan fitnah, dan banyak lagi. Hal yang demikian, kerajaan perlu meningkatkan pengawasan blog dan membangunkan alat perundangan, pentadbiran, dan teknologi untuk menghalang blogger daripada menyiarkan maklumat yang berpotensi berbahaya, seperti panggilan untuk menghasut keganasan. Pada catatan yang lebih positif, blog juga berpotensi untuk menghalang kerajaan daripada mengambil keputusan yang terburu-buru dan tidak adil.
    Kesimpulannya, Estate-4 merupakan satu media yang bersifat tradisional yang terdiri daripada akhbar, majalah yang dijadikan sebgai medium penyebaran maklumat yang dipantau oleh golongan atasan yang terdiri daripada ulama, paderi, golongan bangsawan dan masyarakat umum yang terpengaruh. Ia dijadikan satu medium untuk mencapai kemerdekaan sesebuah negara tersebut. Estate ke-5 merupakan satu kesinambungan estate ke-4 dimana banyak perubahan yang berlaku apabila revolusi dalam bidang penyiaran yang telah berkembang. Dengan adanya penciptaan media-media eletronik masyarakat umum tidak lagi hanya bergantung dengan media perdana sebagai saluran maklumat tetapi mereka juga telah menggunakan saluran media alternative dengan cara penulisan blog tersebut.


    ReplyDelete

Revision Guide AK10303

1) Kedudukan media dalam sistem demokrasi? Contoh? 2) Evolusi media dari Estet Ke-4 ke Estet Ke-5. Contoh? 3) Media itu apa? Contoh? 4) B...